Vítěz tendru na servis armádních hiluxů vzbuzuje rozpaky

Co byste si pomysleli o autoservisu, který má v běžné pracovní dny zavřeno? Víc než 1 200 armádních toyot má servisovat firma, jejíž služby vzbuzují stále větší rozpaky.

Opravy a údržbu armádních automobilů Toyoty Hilux by po uplynutí dvouleté záruční lhůty (první vozidla byla AČR dodána v srpnu 2021) měla kompletně poskytovat společnost Dajbych plus s.r.o. Tak to alespoň vyplývá z nedávných výsledků výběrového řízení vyhlášeného Ministerstvem obrany ČR, které vzbuzují četné pochybnosti.

Jak jsme již informovali (Kdo bude servisovat armadni hiluxy), vítězná společnost není oficiálním servisním centrem tuzemského zastoupení automobilky Toyota a podle všech dostupných informací ani nesplňuje kritérium technické kvalifikace, které se prokazuje certifikáty vydanými  společností Toyota Motor.

Kromě administrativních nejasností budí vítěz tendru rozpaky i v otázce kapacity a kvality servisních služeb. Co byste si, jako zákazník, pomysleli o autoservisu, který má v běžné pracovní dny zavřeno a na dvoře mu nečekají auta na vyřízení zakázky? Asi byste se mu vyhnuli obloukem, protože prázdný servis rovná se mizerné služby. Ale přesně tako působí neautorizované servisy společnost Dajbych plus s.r.o., které vítěz tendru Armádě ČR slibuje.

Již nyní je v provozu více než tisíc armádních toyot a minimální plánovaný počet je dvanáct set, ale spíše jich bude ještě o něco více. To znamená minimálně tři sta automobilů na jeden autoservis ročně. Pokud bychom počítali pouze základní údržbu, představuje to 675 pracovních hodin ročně v každém servisu, tedy takřka 85 pracovních dnů. A to nemluvíme o opravě větších závad, nebo dokonce opravám po haváriích. Na dotaz, zda vítězná společnost uvažuje o tom, že by využila také kapacity oficiální servisní sítě Toyota Motor Česká republika Tomáš Petrů, marketingový zástupce společnosti Dajbych, odmítl odpovědět s tím, že výběrové řízení není definitivně uzavřeno.

Jednou ze čtyř neautorizovaných autoopraven, v nichž hodlá společnost Dajbych plus servisovat armádní toyoty, je CD Motor Český Dub, která je specializovaná na armádní automobily UAZ a Land Rover. Chtěli jsme na vlastní oči zjistit, jaké má předpoklady zvládat takový nával automobilů, a tak jsme se tam na konci listopadu vypravili.

Přestože byl běžný pracovní den (pondělí 21. listopadu 2022 – pozn. red.), krátce po 13. hodině, měli jsme smůlu. V celém servisu nebyl jediný pracovník, recepce byla zamčená. Přitom oficiální otevírací doba servisu je do 15:30. Dvůr autoservisu není nijak zabezpečený, takže dovnitř může kdokoliv. Na první pohled je zřejmé, že servis žije především z armádních zakázek – dva landrovery na dvoře, jeden v hale. Kromě toho jedna vojenská sanitka na veteránských číslech. Bohužel jsme neměli možnost prohlédnout si dílny, abychom zjistili, kolik mají k dispozici zvedáků a alespoň z toho odvodili technologickou kapacitu servisu.

Je zřejmé, že tento autoservis nebude organizačně a zřejmě ani kapacitně schopen předpokládaný objem práce na nových toyotách zvládat. Vojáci budou muset jen doufat, že v těch třech dalších autoservisech bude situace lepší.

Přečtěte si také