VOP CZ představí nová autonomní vozidla, dokončuje modernizované tanky i univerzální cisternové plniče

Novou generaci autonomních bojových vozidel TAROS, které ve spolupráci s dalšími aktéry vyvíjí už od roku 2012, předvede v květnu Vojenský opravárenský podnik ČR. Pracuje ale i na modernizaci tanků T-72M4 a unikátních cisternových plničích letadel CAPL, jež zvládnou pohonnými hmotami obsluhovat všechny typy vzdušné techniky využívané v rámci ozbrojených sil NATO.

Jeden ze svých projektů představí Vojenský opravárenský podnik ČR (VOP CZ) už v rámci květnového mezinárodního veletrhu IDET v Brně. Půjde o čtvrtou generaci víceúčelového bezosádkového vozidla TAROS (Taktický robotický systém), které zvládne nasazení i do nejnáročnějších terénů. Systém má pak aktivně sloužit jako bojová a logistická podpora mechanizovaných, průzkumných i speciálních jednotek. Je speciálně vyvinut tak, aby obstál i pod plnou nepřátelskou palbou, čímž značně pomůže s ochranou životů vojáků. TAROS je schopen přesně zaměřovat cizí jednotky i jejich palebná postavení, zároveň na sebe dokáže upoutat pozornost nepřátel. Je proto nejvýše vhodný pro manévry v rizikových prostorech.

„Využití bezosádkových vozidel je správný krok na cestě k dosažení minimálních ztrát na bojišti a maximálního informačního potenciálu. Ve VOP CZ pracujeme na vytvoření vysoce autonomního bezosádkového vozidla, které dokáže vyhodnotit situaci a zareagovat rychleji než při zásahu člověka,“ říká Marek Špok, ředitel VOP CZ. Připomíná, že systém TAROS není určen jen k přepravě zbraňových komponentů typu kulometů a raketometů, ale je taktéž schopen z místa na místo přemisťovat transportní systémy, kamerové manipulátory, zobrazovací jednotky, radary, zbraně či nosítka pro raněné.

Na vývoji a výrobě této převratné vojenské technologie se kromě VOP CZ podíleli i další aktéři – Vojenský technický ústav ČR, tuzemská technologická firma LPP a Univerzita obrany v Brně, na jejíž půdě se zrodila i původní myšlenka. Konkrétně vojenský technický ústav pak pro TAROS vyvinul integrovaný průzkumný systém, který umožňuje lepší orientaci v prostoru a samotné vzdálené řízení vozidla pomocí počítačových souprav a konzolí umístěných v operačních střediscích zajišťuje VOP CZ.

Vozidlo vyniká dokonalou přilnavostí, vysokou pohyblivostí, manévrovatelností a schopností zdolávat i ty nejtěžší terény. Jeho maximální rychlost je 25 km/h. Je vybaveno několika aplikacemi pro autonomní pohyb po GPS souřadnicích pomocí kamerového systému a využívá i režimu „follow me“, který spočívá v následování automobilu či osoby bez nutnosti fyzického kontaktu. Armáda ČR bude vůbec jednou z prvních ozbrojených sil v rámci NATO, která nejnovější čtvrtou generaci systému TAROS uvede do aktivního užívání.

Cisterny CAPL využívají všechny typy letounů NATO

Severoatlantická aliance tuzemskému státnímu podniku vděčí i za další technologie, zejména pak ozbrojené letecké síly jejích členských států. VOP CZ je totiž v současnosti výhradním tuzemským dodavatelem cisternových vozidel CAPL, které využívá nejen Armáda ČR. V tom tkví jejich hlavní přednost – díky univerzálnímu charakteru jsou plně kompatibilní se všemi typy letecké techniky, kterou členové NATO disponují. Jejich hlavním úkolem je transport a manipulace s pohonnými hmotami a doplňování nádrží letadel i jiných prostředků.

Také technologie CAPL nyní prošla modernizací. Verze CAPL M1 je produktem VOP CZ, na kterém pracoval s dalšími českými partnery. Od roku 2021 se podařilo realizovat dodávky desítek těchto unikátních vozů. „CAPL realizujeme kompletně ve VOP, a to včetně vlastního vývoje, výroby i finální montáže. Fakt, že je technologie plně v souladu s požadavky veškeré dostupné letecké techniky navíc znamená, že je po našich cisternových vozidlech i poměrně vysoká mezinárodní poptávka. Jde proto o jeden z našich klíčových projektů,“ vysvětluje Špok.

Cisternová vozidla CAPL se mohou pochlubit obdivuhodnými parametry – jejich hliníkové nádrže dokážou pojmout na 16 tisíc litrů kapaliny o maximální teplotě 50 °C. Model CAPL-I6 M1 je pak vhodný zejména k manipulaci s leteckým petrolejem a leteckým benzinem, jejich doplňování i skladování.

V portfoliu VOP CZ najdeme ještě jeden odlišný model cisternových vozidel – pod označením CITRA-M. V tomto případě jde o plniče, jejichž hlavním posláním je přeprava, doplňování a skladování pitné vody v místech, kde je jí zrovna nejvíce potřeba.

Modernizace tanků optimalizuje řízení palby

Kvůli záměru Armády ČR odklonit se od zastaralé východní techniky ještě z éry Sovětského svazu klade VOP CZ také důraz na modernizaci stávajícího vozového parku. Tento proces se samozřejmě týká i tanků v majetku české armády. Státní podnik tudíž pracuje na zakázce, jejímž cílem je přizpůsobení modelu T-72 M4 CZ aktuálním technickým požadavkům. Zaměstnanci VOP CZ se zaměřují zejména na optimalizaci systému řízení palby, vyšší spolehlivost požárního systému a zdokonalení možností komunikace.

„Veškeré opravy probíhají tak, že zastaralé součástky vyměňujeme za nové, čistě západní provenience. Ač je model T-72 M4 CZ pořád ještě postsovětským dědictvím, díky implementaci nových komponent docílíme toho, že bude mít s původním strojem jen pramálo společného. Tyto modernizační postupy jsou vlastním know-how VOP CZ, a troufám si říci, že jsou v zahraničí velmi ceněné,“ vysvětluje ředitel státního podniku Marek Špok.

Přečtěte si také