Výběrové řízení na servis armádních hiluxů pozastavil antimonopolní úřad

Už v létě 2023 by se o opravy a údržbu armádních automobilů Toyoty Hilux měla kompletně začít starat společnost Dajbych plus. Na základě výběrového řízení ji vybralo Ministerstvo obrany ČR, přestože společnost nesplňuje kritérium technické kvalifikace a její servisní zázemí je přinejmenším poddimenzované.

Ministerští úředníci se netají tím, že v tomto případě rozhodovala především nejnižší nabídková cena. Ovšem i ta vyvolává značné pochybnosti. „Buď to budou muset dotovat z vlastní kapsy, nebo práci budou šidit a zákazníkovi naúčtují i výkony, které nebyly provedeny. U fleetových automobilů je to bohužel v tuzemsku častá praxe. Šidí se na oleji, na filtrech, vykazují se hodiny práce navíc,“ řekl nám šéf autoservisu konkurenční japonské značky, když se seznámil s nabídkovými cenami dvou nejvýše hodnocených uchazečů ve výběrovém řízení – společnosti Dajbych plus a společnosti ARAMY, jejíž nabídková cena skončila druhá. „Tomu se říká cenový dumping. Navíc uvedené ceny naprosto nezohledňují nynější obrovskou inflaci. Odhaduji, že už za rok se budou jen za práci účtovat o polovinu vyšší sazby než dnes. Kam vyletí ceny náhradních dílů, je zatím ve hvězdách,“ uzavřel expert.

Je možná jen náhoda, že jak ARAMY, tak Dajbych plus zastupují značku Land Rover, nicméně se můžeme oprávněně domnívat, že obě firmy spojuje obava, aby s odchodem vojenských landroverů do výslužby nepřišly o pravidelné a jisté příjmy. (Společnost Glomex MS, která toyoty české armádě dodává a která se rovněž výběrového řízení zúčastnila, se ke své nabídkové ceně odmítla vyjádřit.) 

Toyota má výhrady

Z dobře informovaných kruhů Ministerstva obrany ČR jsme se dozvěděli, že už koncem loňského listopadu představitelé společnosti Toyota Motor Česká republika odeslali nejvyšším představitelům ministerstva obrany a armády dopis, v němž je upozorňují na vážná rizika vyplývající z jejich rozhodnutí svěřit kompletní pozáruční servis vojenských automobilů Toyota Hilux právě společnosti Dajbych plus. V dopise údajně uvedli, že vítěz výběrového řízení, plzeňská společnost Dajbych plus, nemá k Toyota Motor žádný vztah, nikdy nebyla jejím autorizovaným servisem a její technici nikdy neprošli jejím odborným školením, které je pro servisování automobilů Toyota nezbytné. Zástupci automobilky navíc vyjádřili pochybnost, zda má společnost Dajbych plus k dispozici potřebné technické vybavení včetně specifických nástrojů a pomůcek, které jsou k opravám vozů Toyota Hilux rovněž bezpodmínečně potřebné. Zástupci Toyoty současně nejvyšší armádní představitele upozornili, že odmítají převzít jakoukoliv zodpovědnost za jakékoliv poruchy a vady automobilů způsobené neodborným servisem.

Jednou ze čtyř neautorizovaných autoopraven, v nichž hodlá společnost Dajbych plus servisovat armádní toyoty, je CD Motor Český Dub.

V minulých dnech se v tuzemských médiích objevila zpráva, že třetí z účastníků výběrového řízení, společnost Glomex MS, podala v této věci návrh na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS). Podle jejího názoru vítěz výběrového řízení nesplňuje kvalifikační kritérium určené zadavatelem, tedy nedisponuje personálem proškoleným společností Toyota Motor. Společnost rovněž zpochybňuje to, že Armáda ČR v průběhu zadávacího řízení přislíbila dodávat některé specifické náhradní díly z vlastních skladů, přičemž ovšem nelze dohledat žádnou smlouvu, na jejímž základě by tyto díly pořídila.

Zákaz antimonopolního úřadu

Osud důležité armádní zakázky se tak nyní ocitl v rukou antimonopolního úřadu. Ten v minulých dnech vydal předběžné opatření, jímž až do ukončení správního řízení zakazuje Ministerstvu obrany ČR v rámci tohoto výběrového řízení uzavírat jakékoliv rámcové dohody.

Přečtěte si také