Aero Vodochody Aerospace

Tržby
2.28 mld. Kč
Ztráta
-1.03 mil. Kč
Vlastnická struktura
Kristóf Szalay-Bobrovniczky (80%), Omnipol (20%)
Profil společnosti

Četné vzestupy a pády má za sebou v posledních třech desetiletích známý výrobce letadel pro výcvik vojenských pilotů a lehkých bitevníků Aero Vodochody. Podnik navazuje na leteckého výrobce Aero založeného již v roce 1919. Za socialistické éry vyráběl známé letouny L-29 Delfín a L-39 Albatros.
Po roce 1990 podnik vsadil na vývoj a výrobu lehkého bitevníku L-159 ALCA. Česká vláda nakoupila 72 těchto letadel, čímž vytížila výrobní kapacitu do konce roku 2003. Jenže další zákazníky se Aeru nepodařilo nalézt. Neúspěchem skončil také projekt na výrobu malých dopravních letadel Ae270 Ibis ve spolupráci s tchajwanským podnikem AIDC.
Přišly hubené roky, které se Aeru podařilo překlenout díky výrobě dílů pro vrtulníky Sikorsky, pro letadla Spartan italského výrobce Alenia či sestav dveří pro brazilská dopravní letadla Embraer. Po roce 2015 začalo Aero tuto spolupráci omezovat; vedení podniku se rozhodlo vsadit opět na vlastní výrobu – konkrétně na letadla L-39 nové generace (L-39NG).
Bylo to bolestivé rozhodnutí. Počet zaměstnanců mezi lety 2016 a 2020 klesl o pět stovek, tržby spadly z 4,6 miliardy korun na polovinu. V posledních letech byl podnik ve ztrátě, kumulovaná ztráta za období let 2018 až 2020 dosáhla 2,7 miliardy korun.
Do konce roku 2006 Aero vlastnil stát, po výhře v privatizační soutěži ji na počátku roku 2007 získala česko-slovenská investiční skupina Penta. Tu však více než výroba letadel zajímala možnost vybudovat severně od Prahy další mezi- národní letiště. Tento ambiciózní projekt však ztroskotal na nesouhlasu okolních obcí a obyvatel. Poté se Penta rozhodla podnik prodat.
Hledání nového vlastníka bylo komplikované, podle původní smlouvy z června 2020 měl 51 procent Aera Vodo- chody koupit maďarský podnikatel András Tombor a zbylých 49 procent český Omnipol. Avšak Tombor nesehnal dost peněz na financování miliardové transakce, proto musel nastoupit náhradník. Tím se stala firma HSC Aerojet, ve které má majoritu jiný maďarský byznysmen Kristóf Szalay-Bobrovniczky. K převodu firmy na nového vlastníka došlo na přelomu září a října loňského roku.
Další vývoj bude záviset na úspěchu strojů L-39NG. Zájemci postupně přibývají, v menších počtech si je podle dostupných informací pořídí vedle českého podniku LOM Praha také armády Ghany, Senegalu a Vietnamu, ale i soukromí provozovatelé leteckého výcviku z USA a Portugalska. Hovoří se také o zájmu Maďarska a Slovenska, ale zatím bez konkrét- ního výsledku.

Pracovníků
1336 (dle informací společnosti)

Přečtěte si také